כשלונות בעסקים רבים יותר בצורה משמעותית מאשר הצלחות. כיצד להיות בצד הנכון של הסטטסטיקה

הצלחה או כשלון בעסקים הנם צירוף של נסיבות שעל חלקן אין לנו שליטה – אך חייבים להתמודד אתם – ועל חלקן יש שליטה וצריך להערך באמצעותם.   במרחב העסקי בו אנו חיים קיימים גורמים רבים המשפיעים על רמת הביצועים של העסק לטוב ולרע.  זה מצב נתון.  מבין כלל הגורמים במרחב, יש לנו שליטה על המשאבים העומדים לרשותנו,  על היכולות שיש לנו, על המוצרים או השירותים אותם אנו מוכרים, המודל העסקי שבחרנו, על היעדים שאנחנו קובעים לעצמנו ואולי החשוב מכול על האסטרטגיה שאנחנו ננקוט כדי “לזכות” בלקוחות לנצח את הצלחה כשלון דילברטהמתחרים.  היערכות ארגונית מושכלת מול אתגרים אלה יאפשרו לארגון להגדיל את ההכנסות והרווחיות. תהליכים עסקיים ומערכות מידע הנם שני גורמים מרכזיים שנתונים לשליטתנו ובאמצעותם ניתן להוריד עלויות תפעוליות מחד ולהגדיל את ההכנסות מאידך, כך שבסופו של תהליך רווחיות העסק תיגדל ובצורה דרמטית.  תהליכי רכש, תהליכי ניהול מלאי, תהליכי ניהול מחסן, תהליכי שירות, תהליכי הפצה, אלה תהליכים שמשפיעים בצורה ישירה על העלויות התפעוליות. תהליכי שיווק ומכירה אלה תהליכים שמשפעים בצורה ישירה על הכנסות.  ככל שהעסק יעבוד בצורה יעילה ואפקטיבית יותר, כך הריווחיות שלו תגדל.  הצעד הראשון בבניית תהליך יעיל ואפקטיבי זה לבחון את הפעילויות המרכיבות אותו.  כל תהליך בנוי מסידרה של פעילויות.  הנושא הראשון שיש לבחון הוא, האם אני מבצע את הפעילויות הנכונות בתוך התהליך לפני שאני בוחן האם אני מבצע את הפעילויות בצורה נכונה.  לדוגמה, יבואן של מוצרי חשמל מפיץ את המוצרים לסוחרים וללקוחות הקצה באמצעות מחלקה לוגיסטית.  הבחינה הראשונה שיש לעשות היא האם אני כיבואן עושה את הפעילות הנכונה כאשר אני מפעיל מחלקה לוגיסטית – הכוללת צי משאיות, נהגים,  אנשי תחזוקה ואחזקה לצורך פעילות זו?  האם לי כיבואן יש את היכולות והמיומניות להפיץ בצורה יעילה ואפקטיבית מוצרים מידי יום? אולי ישנה דרך אלטרנטיבית שתוריד את עלויות ההפצה וגם תשמור רמת שירות גבוהה? רק לאחר בחינה זו יש לבחון האם פעילות ההפצה מתבצעת בצורה יעילה – האם מסלולי ההפצה הם אופטימליים, האם מספר המוצרים על כל משאית הוא מיטבי? האם מספר העצירות של המשאיות מאפשר הגעה בזמן לנקודת הקצה?

על מנת למכסם את פוטנציאל ההכנסות והרווחיות, עסק חייב לבחון את עצמו בצורה קבועה ולאורך זמן.  המציאות מלמדת, שלא בהכרח מה שעבד אתמול יעבוד גם מחר ומה שמצליח או נכשל אצל המתחרה שלי לא בהכרח יצליח או ייכשל אצלי.  הדינמיות העסקית משתנה כל הזמן לכן יש לבחון האם אני מבצע את הפעילויות הנכונות, האם הפעילויות מתבצעות בצורה נכונה, האם האסטרטגיה עובדת, האם המודל העסקי הוא המודל הנכון?

 בהצלחה!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s